Zoeken
  • kirstenschipper

Ouders willen niet alleen halen, ze willen ook brengen

Bijgewerkt: 14 mei 2019



Het motto van het leven is ‘ geven en nemen’. Ieder mens moet zowel gever als ontvanger zijn. Wie niet beiden is, is als een boom die niet vrucht draagt.

(Rabbi Yitzack Eisik)


Een fragment van een nabespreking tijdens een Samenspel bijeenkomst


Tijdens de Samenspel bijeenkomst is er een moment waarop ouders rond de tafel gaan zitten en de spelactiviteit van de morgen bespreken. Er is koffie en thee en de koektrommel gaat rond. In de groep hangt een sfeer van veiligheid en vertrouwen. De Samenspel-begeleidster begint het gesprek en vraagt naar de ervaringen van de ouders in de uitvoering van de spelactiviteit met hun peuter.


Eén van de ouders vertelt dat haar kind alleen lijm op het papier wilde smeren en niet de ogen, oren in het gezicht op papier wilde plakken. Ze vertelt dat ze niet goed weet hoe ze samen met haar kind kan spelen als hij opgaat in zijn eigen spel van het spelen met de lijm. In de groep wordt er door meerdere ouders instemmend geknikt, ze herkennen dit en ervaringen worden gedeeld.


De Samenspel-begeleidster stelt de vraag, wat het met de ouders doet als je kind de activiteit op zijn eigen wijze vorm geeft. Opnieuw wordt er gedeeld: nu persoonlijke verhalen, zorgen, behoeften en emoties. Eén van de ouders zegt: ’ Als je kind niet goed luistert, zegt dat iets over zijn opvoeding’


In het gesprek wat er ontstaat tussen de ouders is er herkenning, bewustwording en relativering. De Samenspel-begeleidster benoemt wat zij zag aan kwaliteiten bij de ouders en vraagt of de ouders dit herkennen bij zichzelf. Opnieuw wordt er gedeeld, nu bewustwording van een goede ouder ervaring, eigen kwaliteiten en die van elkaar en gedrag dat ze de volgende keer willen oefenen Tot slot vat de Samenspel-begeleidster het gesprek samen, ze bedankt de ouders voor hun openheid en inbreng en vraagt tot slot: wat neem je mee?

Iedere ouder heeft wat (in)gebracht en neemt wat mee


Het effect van het delen van een goede-ouder-ervaring in de groep


In het nagesprek van de activiteit, met hun kind, gaan de ouders met elkaar reflecteren op hun eigen handelen. Ouders voelen zich gesteund en leren van het uitwisselen van ervaringen. Ze luisteren naar de ander en kijken met afstand naar hun eigen handelen. De ouders zien voorbeelden van andere ouders en krijgen de ruimte om te oefenen met nieuw gedrag. Het delen van de keuze die ze maken in de opvoeding van hun kind krijgt door de groep erkenning. Er wordt een leerproces op gang gebracht. Wat wil ik leren en hoe wil ik mijn ouderrol vorm geven?

Ouders willen geven en nemen.





0 keer bekeken

© 2019 by Glans! Platform Pedagogisch Partnerschap